تحقیق در مورد تفاوتهای حوادث رانندگی در آلمان و ایران
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 6 صفحه
قسمتی از متن .doc :
تفاوتهای حوادث رانندگی در آلمان و ایران
آلمان کمتر از یک چهارم ایران مساحت دارد ولی تعداد اتوموبیلهایش بیش از ۴ برابر ایران است. با این همه شمار قربانیان حوادث رانندگی در ایران بیش از ده برابر آلمان است.
در ۶ ماهه اول سال جاری میلادی شمار تصادفات رانندگی در جادههای آلمان در قیاس با سال گذشته ثابت مانده، اما تعداد قربانیان و مجروحان این حوادث به نحو چشمگیری کاهش یافته است. در تصادفات ژانویه تا آخر ژوییه امسال در آلمان، مجموعا ۲۲۶۳ نفر جان خود را از دست دادهاند که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک کاهش ۹,۱ درصدی را نشان میدهد. رقم مجروحان این تصادفات به ۱۸۶۶۷۹ نفر میرسد که آن هم از یک کاهش ۸,۸ حکایت میکند. این آمار از تداوم روندی خبر میدهند که در سالهای گذشته شاخص چندوچون حوادث رانندگی در آلمان بوده است: شمار تصادفات ثابت مانده است، اما رقم قربانیان و مجروحان به نحو قابل اعتنایی کاهش یافته است. این روند مثبت به گفته "کریستیان کلنر"، مدیر ارشد شورای ترافیک آلمان، بیش از همه به بهبود و بهینهسازی سیستمهای فعال و غیرفعال ایمنی در اتوموبیلها برمیگردد. تلفیقی از تاثیر همزمان کمربند و کیسه هوا(ایر باگ) به گفته کلنر عامل درجه اول در محدود شدن شمار مرگ و میرها و صدمات انسانی در تصادفات است. سیستمهای ایمنییی همچون برنامه ممانعت از انحراف از مسیر اتوموبیل (ESP) نیز میتوانند پیامدهای نامطلوب رفتار اشتباه رانندگان، مثل تندراندن در سر پیچها، را کاهش دهند.
به نوشته روزنامه "زود دویچه سایتونگ" یکی از نکات برجسته آمار اخیر حوادث رانندگی در آلمان این است که گرچه رقم تصادفات تغییری نکرده، اما خودداری داوطلبانه شمار پیوسته بیشتری از اهالی از رانندگی پس از مصرف الکل به یک کاهش ۱۶ درصدی در تصادفات ناشی از مصرف چنین نوشابههایی انجامیده است.
از نگاهی دیگر، تصادفات رانندگی در آلمان در ۶ ماه نخست سال ۲۰۰۶ به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت ۲۷ قربانی به بارآوردهاند. این رقم در برخی از ایالات آلمان کمتر و در برخی بسیار بالاتر است. مثلا در دو ایالت آلمان شرقی سابق یعنی "براندنبورگ" و "مکلنبورگ فورپورمان" رقم مزبور به ترتیب به ۴۹ و ۴۶ بالغ میشود که در وجه عمده به وضع نامساعد جادهها و خیابانها، تعداد نسبتا بیشتر نقاط حادثهخیز و عقبماندگی زیرساختهای آنها برمیگردد.
تفاوتهای فاحش
بر خلاف آلمان که شمار قربانیان و مصدومان نه چندان بالای حوادث رانندگی آن رو به کاهش است ایران همچنان به این لحاظ جزء کشورهای صدرنشین دنیا به شمار میرود. قرهنگ نازل رانندگی و کماعتنایی به رعایت قانون، بیتوجهی مدیریت کشور و رسانهها و سیستم آموزشی عمومی تحت کنترل آن به بازآموزی مستمر مردم، شمار بالای اتوموبیلهای مستعمل، تمرکز تولید و توزیع اتوموبیل در دست شرکتهای دولتی که برای مردم گزینهای جز خرید اتوموبیلهای ناایمن وغیر استاندارد باقی نمیگذارد، و نیز زیرساختهای کمتوسعهیافته و جادههای محدود و حادثهخیز از عوامل اصلی تصادفات رانندگی در کشور ما به شمار میروند. بنا به آمار دوائر رسمی در ایران در قاصله زمانی ۱۳۷۷ تا انتهای ۱۳۸۳، نزدیک به ۱۴۰ هزار و ۹۳۳ شهروند ایرانی در حوادث رانندگی کشته شدهاند و بیش از ۱۲ میلیون مصدوم و ۵۰۰ هزار معلول مادام العمر نیز از عواقب این حوادث بوده است. بنا به گزارش خبرگزاری مهر (۱۶ بهمن ۱۳۸۴) ایران گرچه یک صدم جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده اما سهم آن در حوادث رانندگی دنیا نزدیک به یک چهلم است. بنا به همین گزارش به ازای هر یک میلیون جمعیت ایران سالانه ۳۸۰ نفر جان خود را از دست میدهند. این رقم بیش از ۱۴ برابر قربانیان آلمان در مقیاس مشابه است.
تازهترین آمار ایران
بنا به آخرین آماری که هفته گذشته (۳۰ مرداد ۱۳۸۵ ) در جریان دومین همایش سراسری معاونان راهور و فرماندهان پلیس راه از سوی سرهنگ یونس میرزایی تبار، مدیرکل عملیات ترافیک راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ارائه شد؛ در سال ۸۴ در هر ساعت 2 تا 3 نفر در تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست داده اند که عامل ۸۵ درصد این تصادفات خطای انسانی بوده است. وی با بیان این که در ۵ ماه اول سال ۸۴ مجموعا ۲۰۳ هزار و ۲۸۴ مورد تصادف جرحی و فوتی در معابر کشور داشتیم، خاطرنشان کرد: در این تصادفات ۹ هزار و ۲۷۲ نفر کشته و ۹۷ هزار و ۹۵۰ نفر مجروح شدند. سرهنگ میرزایی تبار به مقایسه آمار تصادفات ۵ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل پرداخت و گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۳ مرداد ماه دو هزار و ۴۹۷ تصادف فوتی، ۴۲ هزار و ۶۸۹ تصادف جرحی و ۱۸۳ هزار و ۷۱ تصادف خسارتی داشتیم که در این تصادفات ۹ هزار و ۵۹۵ نفر کشته و ۷۳ هزار و ۱۳۷ نفر مجروح شدند. میرزاییتبار بدون اشاره به افزایش شمار مرگ و میر در ۵ ماه اول امسال در قیاس با مدت مشابه سال قبل، گفته است که مجموعا آمار کشتهشدگان حوادث رانندگی در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ نسبت به سالهای قبلتر یک کاهش ۱۰ درصدی را نشان میدهد. این سخن گرچه به دور از واقعیت نیست ( برای مثال شمار کشتهشدگان حوادث رانندگی در ایران در سال ۱۳۸۳ از رقم ۲۷هزار نفر فراتر رفته است) ولی تازهترین آمارها نیز کماکان بر شمار دهشتناک تصادفات رانندگی و میرگ و میر، جراحت و معلولشدگی ناشی از آنها در ایران حکایت دارد که ۷ برابر ترکیه، ۳ برابر روسیه و ۴۵ برابر کشورهای صنعتی است.
گفتنی است که در آلمان با مساحت تقریبی ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی معادل ۸۳ میلیون نفر حدود ۴۵ میلیون خودرو وجود دارد. این در حالی است که ایران یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر مساحت دارد( نزدیک به ۵ برابر آلمان) ،جمعیتش رقمی حدود ۶۷ میلیون نفر است و بنا به تخمینها شمار خودروهایش حول و حوش ۱۰ میلیون دستگاه است.
معاون عمرانی وزیر کشور: تصادفات جاده ای در ایران ۲۰ برابر میانگین جهانی است
«آمار تصادفات جاده ای در ایران 20 برابر میانگین جهانی است.»این خبری است که مهدی هاشمی معاون عمرانی وزیر کشور در سمینار بینالمللی ایمنی در تردد عنوان کرد.وی معتقد است:«در حال حاضر ایران 5/2 درصد از میزان تصادفات جاده ای صورت گرفته در جهان را از آن خود کرده که این آمار پنج برابر کشورهای صنعتی جهان و پنج برابر کشورهای هم تراز ایران است.وی افزود: «سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در نقاط مختلف جهت بر اثر تصادفات جاده ای کشته می شوند که می توان گفت 80 درصد از این آمار به کشورهای در حال توسعه اختصاص دارد.» هاشمی خاطرنشان کرد:«چنانچه اقدامات موثری در این زمینه صورت نگیرد این آمار تا سال 2020 به 5/2 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.»معاون عمرانی وزیر کشور اظهار کرد:«به طور متوسط روزانه 75 نفر در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند. همچنین 64 درصد تصادفات،برون شهری، 28 درصد درون شهری و 17 درصد در جاده های روستایی صورت می گیرد.» هاشمی خاطرنشان کرد:«35 درصد از این آمار به کشورهای آسیای جنوب شرقی 24 درصد غرب اقیانوس آرام، 10 درصد اروپا، 11 درصد آمریکا، هفت درصد خاورمیانه و 13 درصد در آفریقا مربوط می شود.» وی افزود:«سال 80 چهارهزار میلیارد تومان صرف خسارات تصادفات جاده ای شده است که تنها 700 میلیارد تومان آن توسط شرکت های بیمه گر تامین شده است.» وی تلفات ناشی از سوانح رانندگی را سال 81، 8/10، سال 82، 6/17، سال 83، 4/1، سال 84، 4/6 و سال 85، 7/0 درصد اعلام کرد و افزود: «در حال حاضر یک درصد از تصادفات در کشور فوتی، 18 درصد جرحی و 81 درصد خسارتی است.»
طی سال 85 زیرساخت های جاده ای کشور تنها 5/1 درصد رشد داشته است
محمد رویانیان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، نیز به وضعیت تصادفات جاده ای در کشور پرداخت و گفت: «روزانه 20 میلیون سفر به مسافت 100 کیلومتر و 65 میلیون سفر شهری در کشور صورت می گیرد که این آمار نشان می دهد ایرانی ها هفت برابر اروپاییان بیش تر سفر می کنند.»وی همچنین درخصوص آمار تلفات جاده ای در کشور افزود: «میانگین مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای طی برنامه پنج ساله سوم 3/11 درصد رشد داشته که این آمار طی دوساله ابتدای برنامه چهارم توسعه با 1/7 درصد کاهش به 85/2 درصد رسیده است.»رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: «سال گذشته 200 هزار تصادف منجر به فوت در معابر شهری و جاده ای صورت گرفته که سال گذشته 27 هزار و 500 نفر جان خود را از دست دادند و 276 هزار نفر مجروح شدند.»وی خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در کشور را روزانه 20 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: «این رقم سالانه به هفت هزار میلیارد تومان می رسد.» رویانیان خاطرنشان کرد: «طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در رتبه ششم قرار دارد که پیش بینی می شود این رقم تا سال 2020 به رتبه سوم برسد.این در حالی است که در کشور ما این آمار به دومین عامل مرگ و میر تبدیل شده است.» رویانیان اظهار کرد: «در صورت عدم مقابله صحیح،آمار تصادفات تا سال 2020، 60 تا 80 درصد مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه رخ خواهد داد که این رقم در کشورهای توسعه یافته بین 20 تا 60 درصد است.»وی همچنین با اشاره به شماره گذاری بیش از 9 میلیون و 200 هزار خودرو از ابتدای تولید خودرو در ایران تاکنون اظهار کرد: «سال 85 یک میلیون و 200 هزار خودرو شماره گذاری شده که این رقم حاکی از رشد 12 درصدی تولید خودرو طی سال گذشته بوده است. این در حالی است که رشد زیرساخت های جاده ای کشور تنها 5/1 درصد بوده است که در مجموع رشد وسیله نقلیه سال 85، 16 درصد بوده است.»وی تغییر نوع سفر به سمت حمل و نقل عمومی و ترویج استفاده از بخش ریلی، اصلاح قوانین به سمت قوانین بازدارنده و افزایش ظرفیت راه های اصلی کشور را از جمله راهکارهای پلیس در جهت کاهش تلفات جاده ای برشمرد و گفت: «سال جاری 100 میلیارد تومان به پلیس راهنمایی و رانندگی اختصاص داده شده که اختصاص این رقم تاکنون بی سابقه بوده است.» وی مردم ایران را نظم پذیر عنوان کرد و گفت: «در دو سال گذشته 25 درصد اصلاح رفتار رانندگی در بین مردم صورت گرفته است که باید گفت نیاز مبرم به قوانین بازدارنده داریم این در حالی است که در حال حاضر این گونه قوانین در کشور وجود ندارد.» محمد بخارایی، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز گفت:«بیش از 90 درصد از جابه جایی کالاو مسافر در کشور از طریق حمل و نقل جاده ای صورت می گیرد که در مجموع سهم حمل و نقل دریایی ریلی و هوایی کم تر از 10 درصد است.»وی با اشاره افزایش دایمی آمار تصادفات در مورد راه های برون شهری کشور اظهار کرد:«این افزایش به طور متوسط سالانه 7/13 درصد رشد است که با توجه، به اقدامات صورت گفته در زمینه ایمنی عبور و مرور در سال های اخیر این میزان رشد در سال 85 به 8/9 درصد کاهش یافته است.» بخارایی تصریح کرد: «در سال های اخیر تعداد کشته شدگان به طور قابل توجهی افزایش یافته و تا پایان سال 82 به طور متوسط سالانه 11 درصد رشد تلفات جانی ثبت شده است که این آمار در سال های 83، 84 و 85 از کاهش نسبی قابل قبولی برخوردار بود،به گونه ای که در سال 83 معادل 4/1 درصد،سال 84 معادل 64درصد و در سال 85 برای اولین بار در طول دو دهه گذشته شاهد کاهش مطلق آمار تلفات به میزان منفی 6/0 درصد بوده ایم.» تعداد مجروحان حوادث رانندگی معاون وزیر راه با اشاره به آمار تعداد مصدومان در کشور یادآور شد: «مصدومان جاده ای به طور متوسط سالانه 17 درصد رشد داشته است که این رشد در سال 85 نه تنها بلکه به میزان 9/0 درصد نیز کاهش یافته است.» آمار تعداد وسایل نقلیه بخارایی آمار رشد موتوریزاسیون در کشور را معادل 7/8 درصد عنوان کرد و گفت: «این در حالی است که طی یک دهه گذشته سالانه به طور متوسط یک میلیون و 40 هزار نفر به جمعیت کشور افزوده شده است که در واقع می توان گفت متوسط رشد سالانه آن معادل 6/1 درصد است.» آمار جمعیت رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به این که سنجش وضعیت ایمنی حمل و نقل در قالب شاخص های بین المللی کشته به 10 هزار وسیله نقلیه و کشته به 100 هزار نفر جمعیت صورت می گیرد، افزود:«با وجود این که از سال 73 تا 80 این شاخص شاهد افزایش بوده اما طی چهار سال گذشته با طی روند نزولی از عدد 27 در سال 80 به عدد 16 در سال 85 یعنی بیش از 40 درصد کاهش یافته است که این امر بیانگر بهبود نسبی وضعیت این راه ها طی سال های گذشته است.» بخارایی ادامه داد :«با وجود این که نرخ موتوریزه شدن در دهه گذشته بیش از پنج برابر نرخ رشد جمعیت بوده اما شاخص کشته به 100 هزار نفر جمعیت در طول دهه گذشته همواره روند صعودی داشته است به گونه ای که از عدد 5/20 در سال به عدد 38/39 در سال 85 افزایش یافته است.»وی یادآور شد: «طی سال های اخیر این نرخ رشد تقریبا متوقف شده است.» معاون وزیر راه به اقدامات صورت گرفته توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص افزایش ایمنی جاده های کشور اشاره کرد و گفت:«یکی از عمده ترین این اقدامات پیگیری اخذ مصوبه هیات دولت و تشکیل کمیسیون ایمنی راه ها در سال 82 به عنوان مدیریت یکپارچه و هماهنگ در سطح ملی و در زمینه ایمنی راه های درون و برون شهری کشور است.»
سایر محصولات :
تحقیق در مورد تفاوتهای حوادث رانندگی در آلمان و ایران
تحقیق در مورد تفاوتهای حوادث رانندگی...
تحقیق درباره payan 2تحقیق درباره payan 2...
آشکار سازی اطلاعات بد و تعیین هویت 41 صآشکار سازی اطلاعات بد و تعیین هویت...
تحقیق در مورد تغذیه در ورزش کشتی 10 صتحقیق در مورد تغذیه در...
تحقیق درمورد ارتباط اسطوره و حماسه به پایه ی شاهنامه و منابع ایرانیتحقیق درمورد ارتباط اسطوره و...
تحقیق درباره pascalتحقیق درباره pascal...
آشنایی با مفهوم خویشتن 11 صآشنایی با مفهوم...
تحقیق در مورد تعیین برخی ویژگی های فیزیکوشیمیایی و ردیابی سرولوژیکی جدایه ایرانی ویروس کوتولگی زبر ذرت 13 صتحقیق در مورد...
تحقیق درمورد ادیان قدیم در عربستان 38 صتحقیق درمورد ادیان قدیم در عربستان 38...
آسیب شناسی اجتماعی زنان فرار دختران از خانه 17 صآسیب شناسی اجتماعی زنان ...
تحقیق درباره panahnejadتحقیق درباره panahnejad...
تحقیق در مورد تعلیم و تربیت در اسلامتحقیق در مورد تعلیم و تربیت...
آسم 35 صآسم 35 ص...
تحقیق درمورد ادیان و مذاهب مصر باستانتحقیق درمورد ادیان و...
تحقیق درباره OSتحقیق درباره OS...
آسم 12 صآسم 12 ص...
تحقیق در مورد تعریف اخلاقتحقیق در مورد تعریف اخلاق...
تحقیق درمورد ادیان و مذاهب مصر باستان 2تحقیق درمورد ادیان و مذاهب مصر باستان...
آزادی در اندیشه امام خمینیره 18 صآزادی در اندیشه امام خمینیره 18 ص...
تحقیق در مورد تعریفJPEG و کاربرد آن 9 صتحقیق در مورد تعریفJPEG...
تحقیق درباره Organizational Behavior Management OBM Networkتحقیق درباره Organizational Behavior Management OBM Network...
آرامش روانی 14 صآرامش روانی 14 ص...
تحقیق درمورد ادبیاتتحقیق درمورد ادبیات...
تحقیق درباره NTFSتحقیق درباره NTFS...
تحقیق در مورد تعارض سازمانی تعریف، مبانی انواع و مدیریت تعارض 16 صتحقیق در مورد تعارض سازمانی...
آرامش 13 صآرامش 13 ص...
تعیین ضریب رفتار برج های خنک کننده ساخته شده از سازه فضاکار با استفاده از تحلیل دینامیکی افزایندهتعیین ضریب رفتار...
تحقیق درمورد ادبیات کودکانتحقیق درمورد ادبیات کودکان...
تحقیق درباره ntfskamel va jameتحقیق درباره ntfskamel va jame...
تحقیق در مورد تعادل قوا سه گانه 12صتحقیق در مورد تعادل قوا سه...
آرام بخش ها 17 صآرام بخش ها 17 ص...
آراستگی و شخصیت 10 صآراستگی و شخصیت 10...
تحقیق درمورد ادبیات چیستتحقیق درمورد ادبیات چیست...
تحقیق درباره NTFSتحقیق درباره NTFS...
تحقیق در مورد تشریح لوله کشی ساختمانتحقیق در مورد تشریح لوله...
آداب و معاشرت اجتماعی 11 صآداب و معاشرت اجتماعی...
تحقیق درباره NGN نسل آینده شبکهتحقیق درباره NGN نسل آینده شبکه...
تحقیق در مورد تحلیل ارزشیابیتحقیق در مورد تحلیل ارزشیابی...
تحقیق درمورد ادبیات و پیشینه تحقیقتحقیق درمورد ادبیات و پیشینه تحقیق...
آخر اتوبان اعتیاد بن بست است 63 صآخر اتوبان اعتیاد بن...
آبهای زیرزمینی 28 صآبهای زیرزمینی 28 ص...
تحقیق در مورد تبلیغی جماعتتحقیق در مورد تبلیغی جماعت...
تحقیق درمورد ادبیات و سبکهای شعر 15 ص.DOCتحقیق درمورد ادبیات و...
تحقیق در مورد تاریخچه پلیس در ایران 17 صتحقیق در مورد تاریخچه...
تحقیق درباره Network Marketing تجارت الکترونکیتحقیق درباره Network Marketing...
تحقیق درمورد ادبیات نمایشیتحقیق درمورد ادبیات نمایشی...
آبله 10 صآبله 10 ص...
تحقیق درباره Nearing completionتحقیق درباره Nearing completion...
تحقیق در مورد تاثیر تربیت بدنی بر روی فیزیولوژی زنان 13 صتحقیق در مورد تاثیر تربیت...
آب و هوا 14 صآب و هوا...
مجله Auto Restorerمجله Destiny شماره 69
تحقیق در مورد گزارش کارآموزی زراعت سویا 31 ص
تحقیق در مورد گلخانه 22 ص
تحقیق در مورد گزارش کار آموزی ریخته گری 47 ص
تحقیق در مورد گروههای سازگاری رویش در قارچ 45 ص
تحقیق در مورد کوبیسم
تحقیق در مورد کنترل جمعیت و نهاد خانواده در اروپا 4ص
تحقیق در مورد کاربرد ربات در دریا 15 ص
تحقیق در مورد کابل ها 50ص
تحقیق در مورد چگونه نیروی خود را در ورزش تنیس به بالاترین حد خود برسانیم
تحقیق در مورد چگونگی تنظیم قرارداد اجاره واحدهای مسکونی و نحوه تخلیه آنها 7ص
تحقیق در مورد چگونه زباله کمتری تولید کنیم
تحقیق در مورد چگونه بین مسئولیت های کاری و خانوادگی تعادل برقرار کنیم
تحقیق در مورد چک 10ص
تحقیق در مورد عدالت در یونان باستان و ایران 38ص
تحقیق در مورد عکس شیخ صفی
تحقیق در مورد فرسایش و راههای مقابله با آن 38 ص
تحقیق در مورد عارضه گودی کمر
تحقیق در مورد فداییان اسلام 14 ص
تحقیق در مورد فخرالدین اسیعد گرگانی
تحقیق در مورد طالبان و امنیت جمهوری اسلامی ایران 23 ص
تحقیق در مورد طراحی و کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت 28 ص
تحقیق در مورد فرایند تصمیم گیری خریدار ومصرفکننده
تحقیق در مورد علوم محاسباتی و علم نانو 38 ص
تحقیق در مورد عشایر خوزستان
تحقیق در مورد سیستم مخابرات
تحقیق در مورد شرکت سهامی 32 ص
تحقیق در مورد عصر مدرن و شکوفایی اقتصادی 20 ص
تحقیق در مورد طرز کار آسانسور 32 ص
تحقیق در مورد غلامحسین بنان افتخاری سراج 13ص
تحقیق در مورد علم ریاضیات 19 ص
تحقیق در مورد علل پیشروی مسلمانان در ایران و شکست ساسانیان 29 ص
تحقیق در مورد شرکتها ، بنگاههای اقتصادی ، بازرگانان و آرمان توسعه هزاره 77 ص
تحقیق در مورد سیمپیچی موتور خادمی
تحقیق در مورد پول و ارز بانکداری
پاورپوینت در مورد مدیریت زخم های فشاری
کلمات کلیدی :طور موسط سالانه عمرانی وزیر کشور معاون عمرانی وزیر نفر مجروح شدند رییس سازمان راهداری برون شهری کشور درصد کاهش یافه حوادث رانندگی این آمار صادفا جاده کرد laquo این رقم سال گذشه افزود laquo جان خود طور موسط صادفا laquo raquo رانندگی آلمان میلیون حوادث برابر میzwnj افزایش
- ۹۶/۰۹/۱۵